måndag 15 mars 2010

Tankar om dagen...

Hur ser min undervisning ut om tre år?
Efter dagens kompetensutbildning och samtal borde jag kanske se klarare på den saken...
Nja...inte riktigt. Men om jag får drömma så hoppas jag att datorn har blivit ett fantastiskt verktyg för mig och mina elever och att alla elever värdesätter denna möjlighet. Jag hoppas att vi utnyttjar alla möjligheter som detta ger. Tänk att kunna arbeta hemifrån någon dag i veckan. Eller att kunna spela in "föreläsningar" för dem som missat eller behöver påminnas.
Jag ser även fram emot att ibland arbeta på det sätt som vi gör nu. Med nära, muntlig kommunikation. Det är ändå i mötet med eleverna som läraryrket är som bäst.
//Ia

3 kommentarer:

  1. Det låter onekligen som en "dream come true"! Jag hoppas också på datorer till eleverna till hösten, men det verkar väldigt osäkert.

    Ingela, som också jobbar i D-laget fast på Augustenborgsskolan i Malmö

    SvaraRadera
  2. Visst är det så som du säger, det är mötet med eleverna som är det viktiga! Och kanske kan detta möte kompletteras när man både kan mötas öga mot öga och via datorn? Nya möjligheter..
    Ser att du har fått kommentar från Malmö. Kul! Måste gå in och kika på hennes blogg. Ser att hon har en länk. Hörs!

    SvaraRadera
  3. Vi fick datorer till alla våra elever efter jul. Det har varit otroligt inspirerande. Just nu använder jag dels bloggar som informationskanal till mina klasser, samt i svenskan där jag har romanbloggar.

    Jag skulle dokc vilja säga att användning av datorer kräver rätt mycket öga mot öga kontakt. Eleverna är inte vana att använda datorerna som arbetsredksap och det krävs mycket vägledning. Lycka till!

    SvaraRadera