Jag är SO lärare på ”högstadiet” (snart är det ok att uttrycka sig så igen...) och ämnesdidaktiken är ofta styrd av stoffmängden och kursplanens (orimliga?) mål. Det är helt enkelt svårt att kunna välja ett kreativt arbetssätt eller att överhuvudtaget variera undervisningen i för stor utsträckning eftersom stoffet skall hinnas med. Framförallt tycker jag det är svårt i stora elevgrupper eftersom möjligheten att individualisera är ganska lite under de få timmar jag träffar eleverna.
I och med att Stenungsunds kommun nu beslutat att inleda en satsning med varsin dator till varje elev har jag nu helt andra förhoppningar om möjligheten att förändra mitt arbete. Mina tankar har naturligtvis rört de tekniska bitarna men framförallt så har jag försökt att tänka på hur jag vill förändra mitt arbetssätt och min roll som lärare.
Så här skall min undervisning vara när terminen startar HT 2010
- Papperslöst (I så stor utsträckning som möjligt.)
- Kommunikation, elev-elev, lärare-elev, elev-vem som helst, skall vara möjligt. (Det skall finnas ett naturligt forum för att ställa frågor osv. Gärna över klassgränser, tidsgränser och geografiska gränser.)
- Använda mer icke textbaserade informationskällor för eleverna. Film, podradio, bilder osv.
- Använda mer film, bild, ljud och muntliga redovisningsformer för eleverna.
Det härvill jag göra men i ett längre tidsperspektiv
- Förändra var och när undervisning sker. (Ja jag vet... men även det ”omöjliga” är möjligt)
- Skapa egna podfilmer för flexibel undervisning och repetition.
- Skapa kontinuerliga kontakter för elevgrupper där de kan ta hjälp av och hjälpa andra.
Det är är väl mer eller mindre genomförbara idéer men det är kopplat till den verklighet vi lever i idag. Hur kommer världen se ut om några år? Hur kommer tekniken utvecklas framöver?
I dagsläget så är det kommunikationsmöjligheterna och de kreativa delarna inom informations och kommunikationstekniken som jag vill kunna utnyttja i klassrummet med eleverna. Jag undrar dock vad nästa stora grej är, inom vilket område kommer datorer, smartphones och andra prylar förändra vårt liv vårt agerande och vad vi gör. På jobbet, i skolan och hemma?
Digital kameran förändrade helt och hållet användandet av foto för gemena man. Idag sitter det en kamera i telefonen och kortet är där för ögonblicket mer än för att spara i ett album. Mp3 spelaren förändrade hur vi lyssnade på musik, nu bär vi med oss musiken och har med oss all musik. Vilket är nästa steg?
Förstärkt verklighet pratas det om nu. Appar i din telefon som med hjälp av kameran kan ge dig exakt information om det du ser. Fota bara byggnaden och du får svar på vad den heter, vem som ritade den och vilka byggnader samma arkitekt också har ritat. Det finns också spel som använder den riktiga världen som spelplan men som lägger till information och utökar ”verkligheten”. Kan dessa idéer påverka skolan och vårt arbete? Ja det är klart att det kan!
// Petter
Jag är glad att du kommer med så mycket tankar och idéer Petter. Du inspirerar och berikar!!
SvaraRaderaKlok som en bok är du Petter. Kommenterar från telefonen för att se hur lätt det är... // Ulf Edman
SvaraRadera...men för att hjälpa förvirrade läsare så skall du ändra tidzonen i inställningarna nånstans... Tidsstämplarna ser lite knepiga ut även för en småbarnspappa som du. /Ulf
SvaraRaderaJo jag såg det.. skall gräva i inställningarna imorgon för att få lite rätsida i det.
SvaraRaderaVilken intressant läsning Petter!
SvaraRaderaVisst är det som du säger...vem trodde att man som lärare skulle filma, blogga, twittra, arbeta med sociala medier tillsammans med sina elever för 10 år sedan?
Än mer spännande de kommande 10 åren! Härligt!
P.S Du har väl inte missat den eminenta appen - dropbox! :)
Tack för tipset om Dropbox Annika, har letat efter en bra sådan "gratis" app ett tag nu och testat många men den verkar väldigt smidig.
SvaraRaderasitter på rektorsmöte och övar blogg....hinner inte kommentera allt, men oj så många tankar det sätter igång - återkommer!
SvaraRaderahälsningar Agneta