måndag 15 mars 2010

Demokrati i skolan

Hur skall elevdemokrati se ut i skolan?
Kan elevernas inflytande öka med hjälp av den nya tekniken?
Hur komme demokratin utvecklas och förändras i Sverige och i världen i och med teknikens utveckling?
Kommer unga människors inflytande öka?


Jag hoppas och tror att tekniken kommer att ha förändrat mitt arbetssätt så till vida att eleverna kommer att ha större möjlighet att påverka hur deras skolvardag ser ut. 
De kommer ha möjligheten att ta kontakt med och prata med personer från hela världen. De kanske kan prata med en person från en helt främmande kultur eller kanske bara ta kontakt med sitt kommunalråd för att fråga varför de utlovade skåpen aldrig kommer på plats så att de kan låsa in sin nya fina dator!


Jag har inte svar på alla mina frågor men en sak kan jag vara säker på och det är det att jag som lärare kommer att uppmuntra mina elever att vara aktiva på nätet. Att ta kontakt och prata och diskutera. Säg din mening och sprid vad du tycker. 


// Petter

2 kommentarer:

  1. Du är ett föredöme när det gäller att säga din mening och sprid vad du tycker Petter! Jag blir nyfiken på de av kommunalrådet utlovade skåpen, fast inlåsta gör datorerna ingen nytta. Men visst jag fattar att det kan behövas ; )

    SvaraRadera
  2. WOW! vilken start på lagets blogg! Snygga är ni också - ser fram emot fortsättningen!!!/Agneta

    SvaraRadera