lördag 1 maj 2010

WolframAlpha

Jag har hittat en ny favorit sida, WolframAlpha heter den och du hittar den här.
WolframAlpha ser ut och fungerar som en sökmotor, men den letar inte upp andra websidor. Istället så söker du i en egen databas och du kan få väldigt exakta svar om du formulerar frågan på rätt sätt. Databasen är under uppbyggnad, men redan nu så kan du ta reda på otroligt mycket. (Än så länge fungerar det bara på engelska.)
Ett exempel på information du snabbt kan ta reda på är vad det var för väder på din födelsedag där du föddes. Skriv bara in frågan "weather Göteborg dec 13 1973" om du är född då. Du får då vädret för den dagen presenterat för dig på ett detaljerat sätt.
Testa även att skriva in ett mattetal, en ekvation eller en fråga om Burmas BNP i jämförelse med Sveriges. Du får tillbaka förslag på lösningar, graf, diagram eller det som passar din fråga.
Skriv in ett heltal, exempelvis 9, och du får ett svar där siffran 9 presenteras i grafisk form, siffrans matematiska egenskaper samt hur siffran 9 har skrivits i historien av exempelvis Maya indianerna eller det gamla Babylonien.
Här finns en snabb introduktion till hur det fungerar. 
Jag har lagt en sökbox för WolframAlpha här i högerspalten så att du kan söka direkt härifrån bloggen.
// Petter

2 kommentarer:

  1. Verkar vara en grym resurs, måste genast kolla upp. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Fick reda på att det åskade och regnade dagen då jag föddes. Min mamma som alltid snackat om värmeböljan. Synd att hon inte lever så jag kan berätta att hon har fel, igen. Nu får hon rätt, igen....
    Tack Petter för tipset!

    SvaraRadera